rsts

Προπόνηση και θερμό περιβάλλον!

Monday, 06 July 2015 05:42 // 1277
Rate this item
(0 votes)

O κύριος Δημήτρης Αναστασόπουλος, M.ScΕργοφυσιολόγος, Τομέας Αθλητιατρικής και Βιολογίας της Άσκησης ΕΚΠΑ ΣΕΦΑΑ, αρθρογραφεί στο WePlayBall σχετικά με την προπόνηση σε θερμό περιβάλλον, που τόσο επίκαιρο είναι αυτή την εποχή..

 

Είναι γενικά αποδεκτό ότι η προπόνηση σε θερμό περιβάλλον είναι δυσκολότερη από ότι σε ένα θερμοουδέτερο. Οι μηχανισμοί όμως που προκαλούν μειωμένη απόδοση ή ακόμα και εξουθένωση του αθλούμενου παραμένουν ασαφείς. Ίσως ο πιο βασικός λόγος είναι η αδυναμία του καρδιαγγειακού συστήματος να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις για αίμα τόσο του ασκούμενου μυός όσο και του δέρματος για αποβολή θερμότητας αλλά και της απώλειας όγκου πλάσματος (υγρό μέσα στο οποίο υπάρχει το αίμα, είναι υποκίτρινο υγρό που αποτελεί τη βάση του συνδετικού ιστού του κυκλοφορικού συστήματος, ως άμορφο συστατικό, "υδαρή μήτρα", του αίματος) λόγω αφυδάτωσης. Έτσι ο όγκος παλμού μειώνεται με ταυτόχρονη αύξηση της καρδιακής συχνότητας για διατήρηση της καρδιακής παροχής. Πρέπει ωστόσο να επισημανθεί ότι η απώλεια υγρών επιτυγχάνεται και από την υψηλή συχνότητα αναπνοής.

Η υπερθερμία, εκτός από την επίδρασή της στην καρδιαγγειακή λειτουργία έχει επίδραση και στην λειτουργία των μυών. Έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί έχουν δείξει μειωμένη ενεργοποίηση των μυών στο θερμό περιβάλλον και μειωμένη παραγωγή δύναμης και ισχύος όταν η θερμοκρασία πυρήνα του αθλητή έχει φτάσει τους 38.5oC.

Η βασική αίσθηση που υπάρχει στον αθλητή είναι ο λήθαργος και η μειωμένη διανοητική του ικανότητα. Αυτό οφείλεται σε αλλαγές στα υψηλής και χαμηλής συχνότητας κύματα του εγκεφάλου (α,β κύματα) τα οποία προκαλούν αύξηση του αισθήματος κούρασης κατά την προπόνηση. Εκτός αυτού, η υπερθερμία προκαλεί μείωση στην εγκεφαλική ροή αίματος (λόγω αγγειοσυστολής που οφείλεται σε υποαερισμό). Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η μείωση αυτή δεν σημαίνει απαραίτητα και μείωση του μεταβολισμού της γλυκόζης. Η υπερθερμία προκαλεί επιλεκτική ροή αίματος μέσα στον εγκέφαλο σε σημεία που ενεργοποιεί την άμεση διατήρηση της γλυκόζης. Όσον αφορά τον μεταβολισμό των μυών, στο θερμό περιβάλλον οι μύες τείνουν να χρησιμοποιούν πολύ περισσότερο το γλυκολυτικό σύστημα (λόγω αύξησης της αδρεναλίνης αλλά και της οσμωμοριακότητας του κυττάρου ) κι έτσι παράγεται περισσότερο γαλακτικό. Για τον λόγο αυτό η ενυδάτωση κρίνεται απαραίτητη διότι μειώνει την θερμοκρασία πυρήνα και την ενεργοποίηση του γλυκολυτικού συστήματος προστατεύοντας τα αποθέματα γλυκογόνου (για την ενυδάτωση θα μιλήσουμε εκτενώς στο επόμενο άρθρο).

Ένας ακόμα παράγοντας είναι η αύξηση σεροτονίνης (η οποία όταν αυξηθεί, αυξάνει την αίσθηση κόπωσης) αλλά και ντοπαμίνης. Επίσης, η ενδοτοξαιμία (παραγωγή ενδοτοξινών λόγω αγγειοσυστολής των σπλάχνων) επιφέρει και αυτή κόπωση αφού οι τοξίνες επηρεάζουν την λειτουργία του εγκεφάλου.
Ακόμα πιο δύσκολη είναι η προπόνηση σε περιβάλλον που έχει υψηλή υγρασία κι αυτό διότι η υγρασία στην ατμόσφαιρα εμποδίζει την αποβολή θερμότητας. Η αποβολή θερμότητας είναι καλύτερη σε περιβάλλον με θερμοκρασία 40oC και υγρασία 20% από ότι στους 30oC με 70% υγρασία. Έτσι κατά την προετοιμασία των ομάδων (όταν η προπόνηση γίνεται σε εξωτερικό χώρο) η προπόνηση θα πρέπει να είναι ιδιαιτέρως προσεκτική.

Τέλος, οι προσαρμογές της αερόβιας προπόνησης στο θερμό περιβάλλον είναι η μειωμένη καρδιακή συχνότητα, η αύξηση του όγκου πλάσματος και συνεπώς της καρδιακής παροχής, η μειωμένη θερμοκρασία πυρήνα για τον λόγο ότι αυξάνεται το κατώφλι εφίδρωσης (ο πολύ καλά γυμνασμένος αθλητής τείνει να ιδρώνει περισσότερο και πιο γρήγορα από τον αγύμναστο κι έτσι να διατηρείται πιο δροσερός), η μειωμένη «αλληλεπίδραση» στην ανακατανομή αίματος μεταξύ μυός-δέρματος και τέλος η μειωμένη χρησιμοποίηση υδατανθράκων από τους μύες.

Παρακάτω παραθέτω κάποιες οδηγίες σύμφωνα πάντα με τις υποδείξεις των (Casa, Almquist, & Anderson, 2003) και (Sawka, 1992).

 

Συμπτώματα

Προδιαθεσικοί παράγοντες

Αντιμετώπιση

Κόπωση λόγω υπερθερμίας

·         Κόπωση

·         Ζάλη και προβλήματα  συντονισμού

·         Έντονη εφίδρωση

·    Ναυτία, πονοκέφαλος, εμετός, διάρροια

·         Αφυδάτωση

·         Μεγάλο βάρος σώματος

·         Απομάκρυνση αθλητή από την προπόνηση και μεταφορά του σε δροσερό, σκιερό μέρος

·         Απομάκρυνση περιττού ρουχισμού και εξοπλισμού

·         τοποθέτησή του ανάσκελα με τα πόδια πάνω από το ύψος της καρδιάς

·         Ενυδάτωση με κρύα υγρά

·         Ο αθλητής πρέπει να δροσιστεί όσο πιο γρήγορα γίνεται

Μυικές κράμπες

·         Έντονος πόνος

·         Έντονη μυική συστολή σε μεγάλης διάρκειας προπόνηση

·         Αφυδάτωση

·         Κόπωση λόγω προπόνησης

·         Απώλεια μεγάλων ποσοτήτων νατρίου

·         Ενυδάτωση

·         Χορήγηση νατρίου (0,5 gr/L νερού)

·         Ήπιες διατάσεις και μάλαξη

 

 

Συμπτώματα

Προδιαθεσικοί παράγοντες

Αντιμετώπιση

Κόπωση λόγω υπερθερμίας

·         Κόπωση

·         Ζάλη και προβλήματα  συντονισμού

·         Έντονη εφίδρωση

·         Ναυτία, πονοκέφαλος, εμετός, διάρροια

·         Αφυδάτωση

·         Μεγάλο βάρος σώματος

·         Απομάκρυνση αθλητή από την προπόνηση και μεταφορά του σε δροσερό, σκιερό μέρος

·         Απομάκρυνση περιττού ρουχισμού και εξοπλισμού

·         τοποθέτησή του ανάσκελα με τα πόδια πάνω από το ύψος της καρδιάς

·         Ενυδάτωση με κρύα υγρά

·         Ο αθλητής πρέπει να δροσιστεί όσο πιο γρήγορα γίνεται

Μυικές κράμπες

·         Έντονος πόνος

·         Έντονη μυική συστολή σε μεγάλης διάρκειας προπόνηση

·         Αφυδάτωση

·         Κόπωση λόγω προπόνησης

·         Απώλεια μεγάλων ποσοτήτων νατρίου

·         Ενυδάτωση

·         Χορήγηση νατρίου (0,5 gr/L νερού)

·         Ήπιες διατάσεις και μάλαξη

Βιβλιογραφικές πηγές

Επιμέλεια:
Αναστασόπουλος Δημήτριος
M.ScΕργοφυσιολόγος, Τομέας Αθλητιατρικής και Βιολογίας της Άσκησης ΕΚΠΑ ΣΕΦΑΑ
email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Login to post comments

thelofarmakeio

Αναζήτηση

videos

kleidarotrypa13

lines